Tomma kalorier: Den vanligaste orsaken till övervikt

Tomma kalorier: Den vanligaste orsaken till övervikt

tomma-kalorierDen absolut största anledningen till att viktminskning avstannar eller lyser med sin frånvaro är att det är så otroligt enkelt att överäta på tomma kalorier.

Tomma kalorier är ett slarvigt uttryck för livsmedel som inte bidrar med några betydande näringsämnen. Till vardags kallar vi det även för skräpmat.

Ett stort problem idag är att det är superenkelt att bli överviktig men samtidigt vara undernärd. Du spräcker enkelt din energibudget om du konsumerar en relativt liten mängd tomma kalorier.

Tomma kalorier: Lite blir snabbt mycket

Något jag lärt mig genom åren är att många som strävar efter viktnedgång äter för lite näringsrik mat – men för mycket av sådant de bör avstå.

Det är lätt att bli lurad av hur mycket energi de olika produkterna som vi ofta äter faktiskt innehåller. Om du vill gå ner i vikt så behöver du begränsa ditt intag av energi (“kalorier”) samtidigt som du får i dig alla näringsämnen som du behöver.

Livsmedel som är rika på tomma kalorier ger dig alltså många kalorier utan att tillföra kroppen näring. Dessa livsmedel är också ofta små som till exempel en chokladkaka eller godis, men kan innehålla mer kalorier än en hel måltid full av näring som din kropp behöver.

Därför har jag satt ihop en jämförelse åt dig för att du ska få en känsla hur snabbt “det där lilla” faktiskt kan förstöra din viktminskning.

Jämförelse: Tomma kalorier vs. en ordentlig måltid

tomma-kalorier-vs-riktig-matSom referens tar vi en av mina standardmåltider som jag själv äter:

  • 1 kycklingfilé 170 g
  • Rotfrukter 250 g som tillagas i ugn
  • Liten sallad på: en morot, 20 g babyspenat, lite rödlök
  • ½ dl naturell lättkvarg blandat med kryddor

Detta blir ungefär 600 g mättande och näringsrik mat som ger strax under 500 kcal (“kalorier”).

Låt oss jämföra detta med volymen av olika tomma kalorier som var för sig också resulterar i ungefär 500 kalorier, inga betydande näringsämnen och dåligt mättnadsvärde:

  • Marabou schweizernöt 90 g = 500 kcal
  • Tortilla chips 105 g = 500 kcal
  • 2 skivor vitt bröd med vardera en liten klick Nutella = 500 kcal
  • 4 dl gräddglass = 500 kcal

Mängden näringsämnen som hjälper din viktminskning är nästintill obefintlig i dessa “livsmedel”.

Ger heller ingen långvarig mättnadskänsla

Tomma kalorier har också ett otroligt dåligt mättnadsvärde och skapar lätt ett ökat begär efter mer.

Om du på ett “fredagsmys” äter alla fyra varianter av de tomma kalorierna så är det ett extra energiintag på runt 2000 kcal. Det är i stort sett dagsbehovet av energi för de flesta med en stillasittande livsstil.

De små källorna med tomma kalorier adderas snabbt ihop till energi som motsvarar en eller flera måltider. Dessutom äts de ofta omedvetet och utan att vi alltid kommer ihåg det i efterhand. Hur många godisar tog du egentligen ur godisskålen? Hur ofta har ni fika i personalrummet? Hur ofta slinker det ner ett par ballerinakex när du håller på att laga mat?

Så hur ser det ut för dig med “det lilla extra” som så enkelt slinker ner mellan måltiderna? Och hur skulle det se ut om du ersatte dom tomma kalorierna mot riktiga måltider som håller dig mätt?

”Tomma kalorier är ett slarvigt uttryck för livsmedel som inte bidrar med några betydande näringsämnen.”

Viktminskningstips direkt i inkorgen?

Börja prenumerera – helt gratis! Fyll i namn, e-postadress och tryck på "Ja, tack".

Ja, tack!