Stressa ner och gå ner i vikt på semestern

Stressa ner och gå ner i vikt på semestern

stressa-ner-ga-ner-i-vikt

Stressa ner och hitta balans för att gå ner i vikt

Många som jag tränar och viktcoachar känner en skräckblandad förtjusning inför semestern. Rädslan ligger ofta i vad som kommer ske när rutiner kastas omkull och frestelserna ökar.

Du ska i det här inlägget få hänga med mig en månad i Thailand. Hur jag tänkte för att äta mig mätt och samtidigt gick ner 3 kilo under resan. Samtidigt som jag njöt av maten och tillvaron.

Balans är allt – våga ät och gå ner i vikt

Under en hel månad i Thailand åt jag ute dagligen och konsumerade ett par kilo frukt om dagen. Jag levde precis tvärt emot alla löpsedlars alarm om att man inte ska äta ris och frukt.

Sensationsjournalistik påstår att frukt lägger sig som fett över magen, att kolhydrater får vikten att skena iväg och att man i princip dör av arseniken som finns i ris. På en månad med dessa som största källa till energi kom jag hem starkare och 3 kg lättare. Det är ingen magi utan det finns en enkel fysiologisk förklaring till det hela:

“Det är omöjligt att gå upp i vikt när man äter mindre än man gör av med.”

Om du går upp i vikt så äter du mer än du gör av med, oavsett om du äter det från fett, protein, kolhydrater eller dricker det i form av alkohol. Alternativt så stressar du bort din viktminskning genom att kortisol håller kvar vätska i kroppen. Ett kilo av antingen vatten eller fett väger ju lika mycket, så det är lätt att bli lurad av vågen.

Så ett extra plus var att jag under hela månaden var helt stressfri och då går viktminskningen snabbare.

Stressa ner och spendera tid på det som gör dig lycklig

Så nu har du hört hur jag – mot alla odds – lyckades gå ner i vikt under min semesterresa. Men hur gjorde jag då?

stressa-ner-ga-ner-i-vikt

Håll dig mätt och gå ner i vikt med stora portioner av bra mat

Här tänkte jag dela med mig av mina bästa tips på hur jag håller mig i form under semestern:

  • Njuter av maten, miljön och ledigheten för att slappna av och minska stressen.
  • Äter mig ordentligt mätt på mat (och på just min resa var det oftast dubbla portioner av Pad Thai eller Fried Rice med extra mycket ananas, russin och cashewnötter).
  • Äter inte tomma kalorier i form av godis, snacks och kakor. Men däremot 1-2 kg färsk frukt om dagen.
  • Dricker inte drinkar, öl och vin men färska kokosnötter, proteinshakes och lightläsk.
  • På helt lediga dagar så finns där gott om tid för rörelse. Jag körde yoga, gymmade, sprintade i sanden och spelade beachfotboll. Det blev också en del promenader under dagarna. Gärna längs med vattnet.

Notera att detta ingår i min definition av livskvalité. Semester för mig är att ha tid att göra vad jag vill, när jag vill. Min prioritering på semestern är att spendera tiden med människor som ger mig energi, känna rörelseglädje och slappa i solen – gärna med en bra bok.

Om din prioritering är annorlunda så kommer självklart din semestern se annorlunda ut. Det är helt okej. Fundera bara på om dina semestervanor kommer ta dig ett steg närmare eller längre ifrån din målsättning samt om du är bered att hantera resultatet när ledigheten är över.

Gör det här innan du går på semester

Innan du checkar ut från jobbet så vill jag att du funderar på vad du vill få ut av semestern. Är du okej med att eventuellt gå upp några kilon under sommaren? Vill du fortsätta försöka hålla dig viktstabil eller vill du fortsätta gå ner i vikt? Allt beror på hur konsekvent du är med ditt matintag och dina motionsvanor.

Viktminskningstips direkt i inkorgen?

Börja prenumerera – helt gratis! Fyll i namn, e-postadress och tryck på "Ja, tack".

Ja, tack!