Våga ät rotfrukter och gå ner i vikt | Maxa Din Förbränning

Våga ät rotfrukter och gå ner i vikt

rotfrukterVisste du att rotfrukter är ett utmärkt val till både lunch och middag? De ger en bra mättnadskänsla som i sin tur håller nere sötsuget och hjälper dig att undvika småätande.

Många har svårt att tro det eftersom rotfrukter enligt GI-tabellerna kategoriseras som “snabba kolhydrater”. I detta inlägg utmanar jag det tankesättet och dödar den myten med fakta. Läs så får du se!

Nej – du får inte diabetes av lite kolhydrater

En stor skräck många bär på är att rotfrukter och andra livsmedel som innehåller kolhydrater ska få blodsockret att okontrollerat åka berg- och dalbana. Och att de därigenom per automatik kommer drabbas av diabetes. Denna skräck behöver utmanas eftersom det inte är sant.

För att kunna göra detta måste vi öka förståelsen för vad GI (Glykemiskt Index) verkligen står för. GI är ett mätvärde för hur snabbt kolhydrater kan påverka ditt blodsocker.

Myten om att alla snabba kolhydrater är dåliga – och tvärtom

När ett livsmedels GI-värde bestäms får försökspersoner äta 50 g kolhydrater av testprodukten som man vill räkna ut värdet på. Därefter görs flera mätningar på deras blodsockernivå. Själva GI-värdet beräknas sedan efter en jämförelse mellan hur testprodukten påverkade blodsockret mot vanligt vitt bröd eller glukos (druvsocker).

För att komma upp i 50 g kolhydrater som testet baseras på krävs det exempelvis 15 dl rivna morötter eller 8 dl jordnötter. Morötter klassas enligt GI-tabellerna som snabba kolhydrater och jordnötter som långsamma. Dock innehåller jordnötterna i det här fallet 2700 kcal mer än morötterna. Gör det långsamma kolhydrater till bättre? Det är uppenbart att den mängden jordnötter är mer skadligt för vikten och hälsan än morötterna, som har ett högre GI-värde.

Mätmetoder och dess siffror kan vara väldigt förvirrande. Därför kommer jag istället tydligöra nyttan med rotfrukter med en bild lite längre ner.

Orkar du äta upp rotfrukterna?

Diskussionen om “snabba” och “långsamma” kolhydrater har tyvärr blivit felaktigt översatt till “tillåten” och “otillåten” mat. Jag vill utmana den här tanken med nedanstående jämförelse om du fortfarande lever med rädslan om att rotfrukter inte är bra vid viktminskning.

rotfrukter-ner-i-vikt

600 g potatis, palsternacka, kolrot och rödlök

Tallriken är fylld med ungefär 600 g rotfrukter. Det är vad som behövs för att komma upp i 50 g kolhydrater. Hur mycket är din normalportion av rotfrukter? Bara som jämförelse så innehåller en Kexchoklad också 50 g kolhydrater. Den går betydligt snabbare att tugga i sig medan 600 g rotfrukter ger en ordentlig mättnad och ett mervärde i form av vitaminer, mineraler och fibrer.

Ät rotfrukter – skippa tomma kalorier istället

Är det några livsmedel rika på kolhydrater som du ska undvika så är det exempelvis läsk, godis, alkohol, vitt bröd och kakor.

Jag har tidigare gjort jämförelse mellan Ahlgrens bilar och kokt potatis. Jag tror den kommer ge dig en helt ny syn på vad som är okej att äta för att gå ner i vikt. Gör dig själv tjänsten och spana in den jämförelsen här.

Våga ät rotfrukter!

Diskussionen om “snabba” och “långsamma” kolhydrater har tyvärr blivit felaktigt översatt till “tillåten” och “otillåten” mat.

Viktminskningstips direkt i inkorgen?

Börja prenumerera – helt gratis! Fyll i namn, e-postadress och tryck på "Ja, tack".

Ja, tack!