Proteinpannkaka – ett recept som passar alla tillfällen

Proteinpannkaka – ett recept som passar alla tillfällen

Du vet när du kommer hem från jobbet, så trött och sliten att bara tanken av att laga en ordentlig måltid får dig att vilja lägga dig ner och ge upp.

Du är hungrig och vet med dig att om du inte äter så kommer sötsuget från helvetet att ta över. Kanske har suget redan slagit klorna i dig.

Detta inlägg handlar om en snabb, nyttig och mättande lösning – mitt absoluta favoritrecept på proteinpannkakor.

Vad är din nödlösning när du inte orkar laga mat?

Måste jag äta middag är en allt vanligare fråga jag får. Just det här med “måltids-måsten” tycker jag är värt ett inlägg.

Du måste absolut ingenting. Det handlar snarare om hur du vill leva och vilka beteenden som kommer ge dig en ökad livskvalité. Vad du väljer att kalla dina måltider är lika irrelevant som myten om att du måste äta var tredje timme.

Så vad har du för nödlösning de dagar du kommer hem från jobbet och inte orkar laga middag? Går du ut på restaurang? Eller har du alltid en lagad matlåda redo att värmas från frysen eller kör du på en “frukostmiddag”? Kanske struntar du i att äta mat helt och hållet och råkar landa i soffan med något du kanske inte ville eller borde äta?

Kroppen tänker i näringsämnen – inte maträtter

Min backup-plan när jag inte orkar laga mat är proteinpannkakor med någon kombination av frukt och kvarg som tillbehör. Det är mättande, går snabbt att laga och det består av bra råvaror som jag alltid har hemma. Ett extra plus är att det är otroligt gott.

Kan det här ersätta en “riktig” måltid? Ja. Vår kropp har en förmåga att registrera hur mycket av exempelvis protein, c-vitamin och d-vitamin vi äter. Inte vad själva maträtten heter. Olika råvaror innehåller olika näringsämnen. Därför är varierad kost alltid att föredra.

Du kan till och med äta exakt samma sak varje dag om den menyn är varierad nog och täcker både ditt energi- och näringsbehov.

Min favoritnödlösning: Proteinpannkaka

Ingredienser:

  • 1 dl vaniljkasein
  • 2-3 ägg
  • 1-1,5 dl mjölk

Tillagning:
Jag vispar ihop vaniljcasein med äggen och mjölken till en pannkakssmet. Sedan steker jag det på svag värme i en blandning av smör och rapsolja. Detta finns färdigmixat i en sprayflaska vilket gör det till ett perfekt lagar i stekpannan. Pannkakan blir inte bara god utan även snygg också!

proteinpannkaka

Proteinpannkaka med hallon/kvargblandning och banan

På bilden har jag blandat ihop ungefär 1½ dl hallon och 1 dl naturell lättkvarg samt skivat på en banan. Totalt blir det strax över 600 kcal, varav 70 g protein. En ren proteinbomb! Helt suveränt för viktminskning. Och du, oroa dig inte för att testa med banan du också. Den lägger sig inte som fett på magen, som många verkar tro (läs mer om bananer och viktminskning här).

Casein i proteinpannkakor – vad är det för ingrediens?

Casein är ett mjölkprotein, typ som torkad mjölk. Det må vara en ny produkt för dig, men gå in på valfri kosttillskottsbutik och köp ett svenskt märke med casein. Det är ett utmärkt tillskott av protein, som du vet bidrar till stabilare viktminskning genom att ge en bra mättnadskänsla.

Är du komjölksallergiker så bör du skippa de här pannkakorna. Är du laktosintolerant så finns det laktosfria alternativ av casein, fråga i butiken. Det är också en barnvänlig produkt så hela familjen kan äta samma pannkakor.

De funkar dessutom lika bra till frukost som middag. Igår åt jag två stora pannkakor runt 11 och sen blev jag hungrig först på kvällen. Hur länge höll du dig mätt?

Keep it simple – planering gör livet enklare

Mat ska inte handla om måsten. Men om du planerar och ligger steget före så blir det så mycket lättare för dig. Både att nå din målsättning och få tid över till vad du definierar som livskvalité.

Våga ät!

Viktminskningstips direkt i inkorgen?

Börja prenumerera – helt gratis! Fyll i namn, e-postadress och tryck på "Ja, tack".

Ja, tack!