Ost – perfekt för att tappa kilon (om du väljer rätt sort)

Ost – perfekt för att tappa kilon (om du väljer rätt sort)

ost-tappa-kilon

Rätt ost är en perfekt protein- och kalciumkälla

En vanlig fråga jag får är huruvida det är bra eller dåligt att äta vanlig hårdost. Det korrekta svaret på denna typ av frågor är: “Det beror på”. Men låt mig utveckla det svaret för dig.

I det här inlägget får du läsa om ost kan hjälpa dig att tappa kilon. Och i såna fall vilken sorts ost? Jag nämner också vilken hårdost du helst bör undvika om du vill gå ner i vikt.

Ett protein- och kalciumrikt livsmedel

Hårdost finns i många olika varianter. Varenda butik tillägnar flera meter kyldisk bara för denna produkt. Det här inlägget kommer bjuda dig på en jämförelse av ost med fetthalten 10 % respektive 38 %. Det finns som du vet en rad olika varianter däremellan, men de innehållsförteckningarna får du själv roa dig med.

Vet du inte hur man läser en innehållsförteckning så hjälper jag dig här.

Om du väljer hårdost på 10 % fett så har du valt en otroligt proteinrik produkt. Den består nästan av en tredjedel protein, mer exakt 30 g protein per 100 g ost (5-6 ostskivor100 g motsvarar ungefär).

Andra fördelar med att äta den mängden mager ost är att du täcker ditt dagsbehov av kalcium. Det går åt ungefär 12 l mjölk för 1 kg ost, vilket gör osten till en mycket kalciumrik produkt. Kalcium är suveränt för alltifrån ditt blodtryck till att du ska kunna generera kraft från dina muskler.

Mager hårdost – en bra proteinkälla om du vill tappa kilon

Mager ost är alltså en perfekt proteinkälla. För att lättare relatera innehållet så är 5 skivor av den magra osten lika proteinrikt som 100 g stekt ryggbiff. Däremot är ryggbiffen något energisnålare med 145 kcal istället för ostskivornas 178 kcal.

Båda är väldigt proteinrika livsmedel, så om du idag äter lite protein kan detta vara en detalj som hjälper dig till en fastare kropp. Mer om hur protein kan hjälpa dig till en viktminskning har jag skrivit om här.

Se upp för fet hårdost om du vill gå ner i vikt

Om vi däremot kollar på den högre fettprocenten med 38 % fett så innehåller den bara 20 g protein och mindre kalcium än den magra osten.

Helt plötsligt har de 5 skivorna ett energiinnehåll på 420 kcal, vilket nästan är en hel måltid. Så ju högre fetthalt du föredrar desto större andel av din energibudget behöver du beräkna att osten täcker.

Så nyckelfrågan är hur ofta och i vilka mänger du äter fet hårdost? Är du en av dem som äter två skivor när du tar ut osten från kylen, lägger på några skivor till på mackorna och sen tar ytterligare två skivor innan du ställer in den i kylen? Det är alltid mängden du väljer att äta som påverkar både hur mycket energi och näring som du faktiskt får i dig.

Byt ut den feta osten istället mot en mager så har du dig en perfekt proteinkälla som lättare hjälper dig gå ner i vikt.

De flesta lägger osten på något så missa inte inlägget som jag skrivit om bröd.

Viktminskningstips direkt i inkorgen?

Börja prenumerera – helt gratis! Fyll i namn, e-postadress och tryck på "Ja, tack".

Ja, tack!