Därför föredrar jag minimjölk | Maxa Din Förbränning

Därför föredrar jag minimjölk

minimjolk-lightprodukterJag personligen föredrar både minimjölk, naturell lättkvarg och andra lightprodukter. Detta blir ofta ifrågasatt eftersom att “fett är något man måste äta”. Eller?

Absolut, vi behöver fett i vår kost. Men bara för att man väljer lättprodukter betyder det inte att man inte äter av övriga fettkällor. Är du med?

Välj ditt fett från rätt källor för optimal hälsa

Fett är någonting som vi alla behöver äta av. Detta gynnar allt från ditt immunförsvar, goda tarmbakterier, kvalitén på huden och dina energinivåer. Utan det tar våra cellmembran skada, vår kropp kan inte producera vissa hormoner och vi kommer även få brist av de fettlösliga vitaminerna.

Att helt försöka utesluta fett ur din diet är inte bra. Lika dåligt vore det att bara försöka äta av näringsfattiga livsmedel fast med hög fetthalt, du vet… skräpmat.

“Det är alltid i ytterlägen som ohälsa skapas.”

Ytterlägen skapar problem. Vare sig det handlar om extrem fettdiet eller extrem fettsnål diet. Så låt oss skapa lite perspektiv även i fettdebatten och varför jag väljer vissa fettkällor och inte andra.

En lista på mina dagliga fettkällor

Vid det här laget förstår alla att det är skillnad i kvalitén på lax eller friterade Chicken Nuggets, nötter eller pommes frites. Listan fortsätter och är oändlig. Det är inte bara fettkvalitén som skiljer sig i dessa livsmedel utan även proteinkvalitén, mängden vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Så jag äter dagligen flera av följande fettkällor:

  • Lax
  • Avokado
  • Hård ost 10-17 %
  • Äggula
  • Getost
  • Oliver
  • Smör
  • Rapsolja
  • Kokosfett
  • Olivolja
  • Olika typer av nötter
  • Jordnötssmör

Efter en snabb överslagsräkning så blir det ungefär 80-100 g fett av bra kvalité för mig dagligen. Med en sund variation mellan mättade, fleromättade och enkelomättade fettsyror.

Fokusera på variation istället för makronutrienter

Så hur ska du tänka när du väljer dina fettkällor?

En variation av färska, kvalitativa och färgrika råvaror bör utgöra basen i din diet. Åtminstone om du vill optimera din hälsa och spegelbild. Detta betyder att kvalitén på råvarorna bör hamna i fokus – och inte om det är kolhydrater eller fetter som du äter av.

Ingen behöver de näringafattiga och processade livsmedlen. Ät dig mätt på vanlig hederlig mat. Då kommer du få en bra fördelning av makronutrienterna: kolhydrater, fett och protein.

Stirra dig inte blind på enskilda detaljer utan ”zooma ut” och kolla på helheten av alla dina matvanor.

Om du är nyfiken på om det är light- eller standardprodukter som är bästa valet för dig så har du en guide här.

Viktminskningstips direkt i inkorgen?

Börja prenumerera – helt gratis! Fyll i namn, e-postadress och tryck på "Ja, tack".

Ja, tack!