Är lunchrestauranger rena kaloribomber?

Är lunchrestauranger rena kaloribomber?

De flesta av oss äter på lunchrestauranger dagligen. Risken är stor att du omedvetet får i dig rena kaloribomben till lunch varje dag. Om du äter fler restaurangmåltider än hemlagade så är det värt att ta en minut och fundera på vad du faktiskt väljer att beställa.

I det här inlägget får du verktygen att avgöra om din lunchrestaurang är hälsosam eller inte. Du får även veta hur du väljer rätt mat till lunch nästa gång du är ute och äter!

Lunchen spelar en stor roll i din energibudget

En bra och näringsrik lunch är ett perfekt alternativ om du vill hålla dig mätt och fräsch under eftermiddagen. En bra lunch kan också hjälpa dig hålla sötsuget i styr, så du inte råkar stoppa i dig något du egentligen inte ville äta.

Trots att vi ska prata uteluncher föredrar jag personligen matlådor för att hålla mig mätt och energisk. Helst en matlåda på lax/kyckling med potatis eller andra rotfrukter. Och självklart massor av grönsaker. De lagar jag oftast i förväg för att slippa laga mat dagligen. Det blir tidseffektivt, gott och ger mig bra mat till hands.

När jag inte prioriterat att göra matlådor är min plan B att luncha ute på ett “hälsohak”. Jag vill ha vanlig hederlig mat från schyssta råvaror – så att jag laddar upp kroppen med energi inför eftermiddagens utmaningar.

Dubbla kalorimängden i lunchrestauranger är inte ovanligt

För ett tag sen beställde jag en take-away från en populär thairestaurang. Mest för att kunna jämföra energiinnehållet i de olika portionerna. Här har du resultatet:

1. Min favoritlunch i Stockholm

nyttig-lunch-locals-lunchrestauranger

Nyttig lunch på 600 kcal

En laxfilé med 200 g potatis. Salladsmix på vitkål, rotfrukter, broccoli, tomat, 1 dl blandade bönor och ½ dl sås gjord på lättyoghurt.

Allt detta ligger på ca 600 kcal.

2. Ris med wokade grönsaker och cashewnötter

lunchrestauranger-thaimat

Thaimat på 1200 kcal – som 2 hela luncher

Gryta på 480 g och 280 g kokt ris. Jag beställde vegetarisk så ungefär 300 g var grönsaker, 1 dl cashewnötter samt 1 dl “sås” av olja och soja som blir någonstans runt 1200 kcal. Alltså det dubbla jämfört med laxen.

Risken finns att du, utan din vetskap, äter energimässigt dubbla luncher varje dag?

5 saker att reflektera över när du lunchar ute

Om du köper lunch ute, vart handlar du då? Kommer den maten att ta dig ett steg närmare eller längre ifrån din målsättning? Innan du går dit igen så är här fem snabba frågor du bör funderat över:

  1. Hur stor är restaurangens normalstorlek på tallrikar?
  2. Hur många deciliter pasta eller ris serveras som normalportion?
  3. Hur mycket grönsaker får du på tallriken?
  4. Hur mycket olja och andra energirika tillbehör har du på tallriken (som t ex bröd)?
  5. Kvalitén på råvarorna! Är det friterat, panerat eller äter du rena proteinkällor?

Oavsett om du väljer att laga maten själv eller beställa på en restaurang så är det kvalitén på råvarorna och mängden som du äter som är mest avgörande.

Viktminskningstips direkt i inkorgen?

Börja prenumerera – helt gratis! Fyll i namn, e-postadress och tryck på "Ja, tack".

Ja, tack!