“Jag äter så lite, ändå går jag inte ner i vikt. Varför?!"

“Jag äter så lite, ändå går jag inte ner i vikt. Varför?!”

Jag får väldigt ofta frågan: “Varför går jag inte ner i vikt? Jag försöker verkligen äta så lite som möjligt, ändå står vågen stilla…”

Låter det bekant? Då tror jag att du vill fortsätta läsa. Det är nämligen precis det jag tänkte svara på i det här inlägget.

Den faktiska kalorimängden spelar roll

Väldigt många frågar mig varför de inte går ner i vikt. Vikten står stilla eller går upp, fastän de “inte äter någonting”.

När jag gör en snabb uträkning av deras matvanor så äter de betydligt mer kalorier än de själva är medvetna om. Volymen mat de ätit är oftast liten men den faktiska kalorimängden är väldigt hög.

Då är det lätt att bli lurad och få upplevelsen av att man inte äter något och samtidigt bli frustrerad för att vågen inte rör sig åt rätt håll.

Du ska strax få ett exempel på hur det kan se ut. Och hur snabbt det kan gå för att fylla ut kalorimängden utan att vara medveten om det.

Går inte ner i vikt? Lär dig urskilja på mat och mat!

När man inte mäter och väger maten är risken stor att man gissar fel på hur mycket energi man egentligen får i sig. För du kommer väl inte ihåg hur mycket du käkade på eftermiddagen förra tisdagen? Inte jag heller.

Vi glömmer snabbt bort vad och i vilka mängder vi ätit. Så tyvärr är vårt minne inte en tillförlitlig källa när det kommer till att uppskatta hur mycket vi äter. Jag rekommenderar inte att räkna kalorier för varje måltid eller slaviskt följa alla mått till punkt och pricka. Det skapar bara stress och är ohållbart i längden. Däremot ser jag bara fördelar med att du lär dig urskilja på näringsrik mat och näringsfattig mat, samt mat med mycket kalorier och lite kalorier. För en lyckad viktminskning bör du hålla dig till näringsrikt och energisnålt!

En liten måltid kan innehålla många kalorier, medan en stor måltid kan innehålla färre kalorier. Det kan leda till att du konsumerar många fler kalorier än du tror, eftersom volymen mat på tallriken varit liten. Nedan ska du få se perfekta exempel på detta.

Håll dig till näringsrika råvaror med lite energi

Ta dessa 3 bilder som exempel. Energimängden är på vardera bild är 460 kcal (kalorier). Alla 3 alternativ är på näringsrika råvaror, som de flesta av oss ser som nyttiga.

gar-inte-ner-i-vikt-lax-rotfrukter

Bild 1: 170 g lax, 300 g betor, 30 g babyspenat = 460 kcal

gar-inte-ner-i-vikt-jordnotter

Bild 2: 75 g jordnötter = 460 kcal

gar-inte-ner-i-vikt-olivolja

Bild 3: 50 g olivolja (ca 0,5 dl) = 460 kcal

Det intressanta är i vilka mängder och hur medvetet man äter av de olika alternativen. Som du ser på bilderna så skiljer sig volymen avsevärt. Laxmiddagen – som du redan förstått – är vinnaren rent mättnads- och näringsmässigt.

Utmana dig själv i en vecka

Hur sammanfattar vi det hela? Och vad kan du göra annorlunda från och med nu?

Om du slentrianmässigt äter lite jordnötter medan du lagar laxmiddagen. Sedan steker du i olivolja samt ringlar en skvätt över babyspenaten vid servering. Plötsligt så har du en måltid innehållande 1380 kcal.

Två sådana måltider om dagen så är risken stor att du är över ditt energibehov. Då har du inte ens fått äta frukost, mellanmål eller kvällsmål. Skulle du ett par dagar senare minnas exakt hur många gram olja du hade till middag samt mängden nötter du lite tankspritt snackade i dig?

Innan jag avslutar vill jag utmana dig. Testa skriva ner allting du äter den närmaste veckan. Börja redan idag! Blir resultatet som du förväntade dig?

För att se hur mycket energi i antal kalorier maten som du äter innehåller kan du använda Livsmedelsverkets databas.

“Din upplevelse om hur mycket du ätit behöver inte vara i relation till den faktiska kalorimängden du konsumerat.”

Viktminskningstips direkt i inkorgen?

Börja prenumerera – helt gratis! Fyll i namn, e-postadress och tryck på "Ja, tack".

Ja, tack!